Home » Без рубрики » Що таке проза?

Що таке проза?

Що таке проза?
У повсякденному поданні вірш і проза розрізняється так: все, що записано в рядок, поспіль проза, що розбите на відрізки, записано в стовпчик вірші.

Але проблема насправді набагато глибше. Наприклад, що ж робити з віршами в прозі? За формою це проза, але Ш. Бодлер та І. Тургенєв затверджують за жанром це вірші. Чому М. Гоголь назвав Мертві душі поемою, хоча за формою це роман? Л.

М. Гаспаров у передмові до книги Русский стих початку XX століття в коментарях ставить запитання: Чим відрізняється вірш від прози? і зазначає: це найважчий з питань.

Там же він зазначає, приводячи одне з основних формальних відмінностей вірша і прози:
 Слово вірш по-грецьки означає ряд, його латинський синонім versus (звідси версифікація) означає поворот, повернення до початку ряду, а проза по-латині означає мова, яка ведеться прямо вперед, без всяких поворотів. Таким чином, вірші це перш за все мова, чітко розчленована на відносно короткі ряди, відрізки, співвідносні і співмірні між собою.
Кожен з таких відрізків теж називається віршем і на листі зазвичай виділяється в окремий рядок. До часу написання праці (1924 рік) це твердження було відносно вірно і максимально наближене до реальності. В даний час межа між віршем і прозою інтенсивно розмивається, значить, нам потрібен інший, не тільки формальний, а й змістовний підхід до розрізнення вірша і прози.

Ю. Б. Орліцкій зауважує:
Будь дослідник літературного тексту, стикаючись з проблемою написання починає з з’ясування його ритмічної природи, тобто визначає, що перед ним проза або вірші вірш і проза це два принципово різних способи організації мовного матеріалу, два різних мови літератури.
Отже, є два основних типи організації художнього мовлення
поезія і проза. Лінгвісти дійшли висновку, що немає мовної різниці між
віршем і прозою, адже віршована мова складається зі звичайних фраз.

З цієї точки зору немає жодної ознаки, за яким можна було б визначити віршовану мова. Проте Е. Я. Фесенко категорично заперечує цю точку зору. Він пише:
Віршована мова в принципі влаштована інакше, ніж прозаїчна.
Прозаїчна художня мова поділяється на абзаци, пропозиції і періоди. У письмовому словесній творчості вірші і проза несхожі і за особливостями свого графічного оформлення.

Графічне оформлення, що виявляє корінне властивість вірша (членування на рядки), грає істотну роль в нашому сприйнятті віршованих форм. Саме графічне оформлення створює якусь установку на вірш, відразу регистрируемую нашим сприйняттям і дозволяє нам віднести твір так оформлене, до розряду віршованих. Ми знову прийшли до того, з чого почали з формального відмінності між
віршем і прозою. У психології є таке поняття ефект очікування.
Т. е. коли ми бачимо щось невідоме, схоже на вже відомий нам предмет, ми очікуємо від нього того ж, що і від знайомого предмета.

Застосовується до віршу і прозі, можна це виразити так: якщо ми бачимо щось, записане короткими рядками в стовпчик, то перед нами, швидше за все, вірш, якщо все записано поспіль перед нами проза. Спрацьовує ефект очікування. Ні метр, ні ритм, ні рима не є визначальними ознаками віршованої мови, і ось чому.
Існує
метрізованная проза (Петербург А. Білого),
римована проза (Кола Брюньйон Р. Роллана), існує
аллітерізованная проза. Виділяються особливі жанри
вірш у прозі,
верлібр. Е. Я. Фесенко з посиланням на Е. В. Невзглядова і Томашевського пише:
є верлібр вільний вірш, в якому немає жодного стихового ознаки, крої записи стіховимі рядками.

Прав Томашевський, який говорив про наявність проміжної прикордонної смуги між віршами і прозою: вірші заходять на територію прози і навпаки, як прислівник одній місцевості плавно перетікає в наріччя сусідньої. Чималу роль в розрізненні вірша і прози грає ритмічність вірша. У віршах ритмічність досягається за рахунок рівномірного чергування мовних елементів віршованих рядків, пауз, ударних і ненаголошених складів і т. д. Конкретна ритмічна організація вірша в чому залежить від системи віршування, а та, в свою чергу від особливостей національної мови. Отже, вірш є ритмічно впорядкована, ритмічно організована мова. Однак свій ритм, іноді більш, іноді менш відчутний, є і в прозі, хоча там він не підпорядкований строгому ритмічному канону метру.

Досягається ритмічність у прозі насамперед за рахунок приблизною пропорційності колонів, що пов’язано з інтонаційно-синтаксичної структурою тексту, а також різного роду ритмічними повторами. Отже, і ритм не є провідною ознакою розрізнення вірша і прози.

Багато що в розходженні понять прози та поезії і зробили практики мистецтва поети і письменники. Цікава в цьому зв’язку точка зору Н.
Гумільова, що приводив в якості поділу прози та поезії як формальні, так і змістовні ознаки:
Поезія завжди бажала відмежуватися від прози. починаючи кожен рядок з великої літери, ясно чутним ритмом, римою, алітерацією, і стилістично, створюючи особливий поетичну мову, і композиційно, досягаючи особливої ​​стислості, і ейдологіческі у виборі образів.

Отже, ми можемо стверджувати, що проза і поезія відрізняються один від одного низкою ознак (формальних і змістовних), і тільки сукупність декількох ознак дозволяє нам чітко розмежувати ці поняття. Поряд з прозою і поезією існує кілька прикордонних жанрів (
верлібр, вірші в прозі
), Які увібрали в себе ознаки
як вірша, так і прози.

Що таке проза?

Сподобалася стаття? Поділися нею з друзями!




Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*